Deel

0
Tweet about this url
Met de trein ...

Dit is treinen in Werelderfgoed.

Met de trein ...

De trein is eigenlijk een verplicht nummer hier. Je hebt diverse keuzes:
Stap in bijzondere treinen
Ontdek de Bernina Express
Of neem de Glacier Express

De Rhätische Bahn, de Albulabahn en de Bernina Express. Bij treinfanaten gaat het hart acuut sneller kloppen. Treinreizen die tot Werelderfgoed zijn uitgeroepen door Unesco.

De foto’s zijn overbekend. Steile bergen met in het midden van het beeld een spoorlijn. En als rode draad een trein, in passend rood. Met overal brede panoramaruiten, niet te veel snelheid zo dat je goed kunt kijken en een omgeving waar je stil van wordt. Het zijn de ingrediënten voor een treinreis zoals een treinreis is bedoeld.

De Rhätische Bahn wordt bijna gekleineerd door het landschap. Waardoor het soms net speelgoedtreintjes lijken. Iets wat op het station van Davos onrealistisch lijkt. Sterker nog, het is een gewone trein. Al zijn er veel wagons met extra grote ramen. Die doorlopen tot in het plafond.

Eén van de vele bruggen; Landwater Viaduct.

De rit naar Chur is wereldberoemd. Daarna gaat het nog eens 90 kilometer verder naar Mustér. Al zijn er ook diverse andere routes mogelijk. En allemaal over smalspoor. Terwijl de trein in beweging komt, legt een treinfanaat uit: ,,Smalspoor is simpelweg goedkoper en makkelijker. Door de sporen minder breed uit elkaar te leggen heb je minder ruimte nodig.”

Het landschap hobbelt voorbij. Vaak zijn de rotsen wel erg dichtbij, soms weer ver weg. Vergezicht na vergezicht glijdt voorbij. Soms zijn de bergen hoger dan de panoramaramen. Soms weet je niet waar je kijken moet. Het is mooi om te beleven hoe een vervoermiddel zelf een attractie is geworden.

Dus dit is de beroemde Rijnkloof. Die vooral vanuit Chur naar Disentis indrukwekkend is. Van daar gaat de reis de berg op over de Oberalppas naar Andermatt en verder naar het Wallis met zijn gletsjerwereld. Ik zie het wel en hoop alleen nog een gems of steenbok te spotten, het liefst op een bergrichel. Een mannetje, in het zonnetje. Veel meer wensen heb ik niet.

Mijn kennis over treinen is beperkt, maar dit is wel machtig. Mijn anonieme reisgenoot merkt het en ratelt door. ,,Het verschil is fors; 1000 mm versus 1435 mm. Dus heb je minder werk om alles bijvoorbeeld egaal te maken. Daarnaast zijn de bochten kleiner, waardoor kosten voor tunnels en bruggen lager worden.” Dat kan ik wel volgen.

Zijn handen maken weidse gebaren om zijn verhaal te ondersteunen. ,,In tegenstelling tot andere berglijnen heeft deze trein geen tandrad om zo steile hellingen te nemen. Hierdoor moet het hellingpercentage beperkt blijven. Let maar op bij de Albulabahn.”

Hij stopt even met zijn uitleg voor de donkerte van een tunnel. ,,Daar pakken we straks verschillende keertunnels, zoals dat heet. Feitelijk gaat de trein in de berg in een spiraal omhoog. En kom je veel hoger weer het daglicht tegen. Je zult het wel merken.” Het klopt, het laagalpiene landschap wordt ineens hoogalpien na een wel heel lange tunnel.

Het 'circular viaduct' Brusio.

De speciale treinen voor toeristen zijn van alle gemakken voorzien. Maar ooit was de treinverbinding cruciaal om hier te kunnen overleven. Al meer dan honderd jaar zorgen ze ervoor dat deze onherbergzame regio wordt ontsloten, vooral in de winter. Immers, veel bergwegen zijn gesloten in de winter en de sneeuw maakt autorijden vaak lastig. De trein daarentegen rijdt altijd. Bijna dan.

De Albulabahn en de Bernina-Bahn staan sinds 2008 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Volgens de organisatie van de Verenigde Naties zijn deze twee spoorlijnen technisch innovatieve voorbeelden hoe je het hoogalpiene landschap kunt ontsluiten. Ach, landschappelijk is er ook weinig
mis mee.




Groots Graubünden ,,De Zwitserse Alpen, die kun je op talloze manieren beleven. Te voet, per mountainbike of e-bike. En ik wil op zoek naar de oorsprong van de Rijn. Welkom in Graubünden."

Corno van den Berg

Treinpret in Graubünden

Laat je inspireren door …

Inclusief: 4 nachten in het hotel van uw keuze, 3 dagen gratis reizen met de GraubündenPass op het net van de Rhätische Bahn. Met gebruik van de PostAuto  Graubünden. Vanaf € 376,- per persoon.

Lees meer over deze reis

 

Bernina Express en Alpenstadt Chur

Laat je inspireren door …

Inclusief: 3 nachten in een 2-persoonskamer in het hotel van uw keuze in Chur Ontbijt. Reis in de panoramawagon van de Bernina Express, 2e klasse incl. zitplaatsreservering (Chur - Poschiavo - Chur). Vanaf € 306,- per persoon.

Lees meer over deze reis

Tekst: Corno van den Berg. Deze special is gemaakt in samenwerking met Graubünden Toerisme.